onsdag 12 augusti 2009

sitting on the fence

det går inte så bra för mig att komma i bröllopsform. Jag har mer eller mindre slappat sen vi kom hem från Prag. Och ätit choklad och kebab och pizzor och till och med chips. Bad anna. Jag lämnade in min klänning för att få den insydd igår. Så jag får inte bli tjockare nu, då kommer jag inte kunna andas på festen. Det hade gjort festen lite tråkig.

Vi var och pratade med Håkan igår. Han var mer eller mindre som jag kom ihåg honom. Bara lite rundare och lite bullrigare. Ett konstigt yrke det där. Att vara präst. Man får verkligen uppleva alla spektra av livet. Håkan berättade att han satt på en kvinnas dödsbädd igår och idag skulle han hålla en vigsel, samma vecka en begravning och ett dop. Jag vet inte om det gör en till en mer öppen person när man får se människors alla skeden i livet från födelse och död, det borde göra det. Kanske göra en lite mer ödmjuk, eller så känns livet bara meningslöst. Men det är sannolikt då man behöver en gud och en tro.

Jag har vissa problem med min tro. Vissa problem att ärligt med hjärtat svara ja på de frågor som ställs. Men samtidigt har jag vissa problem att bara släppa det hela och vara ateist. Jag sitter på staketet och väger. Undrar om man gör sitt bästa om man kan svara att man ärligt är agnostiker.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, att vara nyttig är svårare än vanligt, det brukar inte kännas så ansträngande men frestelserna verkar vara fler än vanligt. Sitter på X2000 just nu och är jättesugen på en öl, men jag ska också va nyttig.
Tron kan försätta berg men också skymma sikten för sanningen. Det är ett svårt ämne och frågan är om man har någon tro den dag man behöver den...

/Mikael