torsdag 28 januari 2010

snårigt

Vi var på möte på försäkringskassan igår. För att lära sig hur det funkar, det där med att vara hemma med barn. Och jag måste säga att mer komplicerat system verkar vara svårt att uppfinna. Jag är helt medveten om att det svenska systemet där man får ca 80 % av lönen plus minus vissa avdrag (och skatt) är väldigt generöst. Speciellt som man faktiskt får vara hemma med betalda dagar i 480 dagar totalt. Men ändå. Hade det inte kunnat utformas enklare. Jag har bara mer frågor ju mer jag försöker sätta mig in i hur det funkar. Tur att det är Mickes uppdrag att sköta allt pappersarbete.

Tillexempel:
Du kan vara hemma massa extra dagar utan att ut någon föräldrapenning. Det är bra, eftersom du sparar dina dagar. Men, statens så kallade jämställdhetsbonus är baserad på antal betalda föräldradagar. Inte på det antal dagar man är hemma. Så om jag är hemma ett år och tar ut alla mina dagar i pengar, och Micke är hemma ett år och inte tar ut alla dagar i pengar så blir det ingen bonus. Och anledningen till att inte ta ut alla dagar är att familjen får högre inkomst genom att den som högre lön tar ut mer betalda dagar.
Du måste ta ut minst fem dagar hela tiden tills barnet är ett år för att behålla den grundlönen som din ersättning baseras på.
Någonting om lägstanivådagar som kan tas ut först efter 180 vanliga dagar.
Och massa massa annat som jag ännu inte riktigt har förstått.

Jag antar att det kommer lösa sig allteftersom. Men sådana som inte kan svenska, eller är dyslektiker, eller rädda för myndigheter. Hur gör de för att förstå?

2 kommentarer:

Mikael sa...

Tanken är ju bra jag tror nog att det är en strävan efter att göra det så rättvist som möjligt som har gjort det så komplicerat.
Jag tror det finns sätt att göra det helt rättvist på men det krävs mycket planerande och räknande och antagligen en del kompromissvilja....

Det finns ju inga gratis pengar...

Kim Overland sa...

Kan tillägga om ni vill ha ut 80% av lönen så måste man ta ut ersättning för sju dagar i veckan :( även om du nu bara råkar jobba 5 dagar i veckan för att nå din fulla lön. detta leder till att man inte kan vara hemma ett helt år med sitt barn utan att sänka sig under 80% av sin lön. sug på den ;)