tisdag 9 februari 2010

att göra sitt jobb

Hur gör man när folk inte vill ta ansvar?
Enligt mina inte alls helt objektiva observationer består en arbetsplats av ungefär 80% människor som är ovilliga att ta ansvar och om man har tur de resterande som kan tänka sig ta ansvar. Av dessa resterande 20% kanske hälften tar på sig ansvaret självmant medan resten ändå behöver en viss knuff eller personlig handpåläggning. Men hur gör man med dem som har ett officiellt ansvar och ändå gör sitt bästa att smita eller skjuta ifrån sig det genom att skylla på olika yttre omständigheter. Typ -Jag visste inte om det -Jag fick inte informationen i tid -Jag har inte gjort detta förut osv osv. Mitt problem är att jag ska ta över ett arbete som ska vara "klart" alltså godkänt, signed-off vad du nu vill kalla det av en annan grupp. Men om personen/gruppen vars jobb det är att godkänna inte gör det i tid, vad gör jag då? Då kan inte jag starta mitt arbete. Det tar oändligt mycket mer av min tid och energi när jag måste tjata, gräla, uppmana andra att göra något som ändå är deras jobb.
Grymt irriterande.

1 kommentar:

Mikael sa...

vet faktiskt inte vad man gör... sådan är mänskligheten... men inte individen