söndag 26 september 2010

veckans recap

dagarna går så snabbt och flyter ihop så mycket att jag har knappt någon koll vad jag gör timme för timme. Än mindre dag för dag. För att inte glömma att jag lever kör vi en liten sammanfattning:

Måndag
Grått, regn och kallt. Bakfyllekänsla efter valvakan. Hur tänker folk? Hur? "Hatkampanjer mot invandrare, dumma uttalanden, odemokrati. Yes box, that's my tekopp?!" Jag förstår inte. Promenad ner till stan för att hälsa på syster. Hon är sjuk och möter mig i badrock. Jag tar med nudelsoppor och glass. Vi dricker te, pratar och leker med bebis. Jag går hem i ösregnet. Har glömt regnskyddet till vagnen.

Tisdag
Lika grått idag som igår. Men inte så mycket regn (tror jag, har redan glömt). Planen är att åka till Ikea. Jag sitter hemma, tittar på Stargate Atlantis och Top Model, lagar spaghetti bolognaise och leker med bebis. Försöker hindra katten från att klättra i gardinerna. Väntar på Micke. Vid fem ska vi åka iväg. Vi är laddade som sjutton. Packar ihop oss, bebis, bebisgrejer. Går ner till bilen. Bilen startar men går inte att köra. Bakhjulen helt låsta. Försöker tvinga loss bakhjulen genom att köra ändå. Bränt gummi, bränd metall. Bakslag. Vi går in igen. Grått och tråkigt.

Ondsdag
Strålande fint väder. Blå himmel och sol. Jag packar ihop bebis för promenad. Träffar Micke som ska träffa Roger. Sätter mig och dricker kaffe på uteservering medan Sim sover. Får en rolig nyhet. Sätter mig på ett annat kafé för te och kanelbulle.
Promenerar till Jarl Sandin för att hälsa på Marcus. Han visar mig runt i verkstaden. Låter mig prova en vacker diamantring, smälter en liten guldbit för att visa hur effektiv brännaren är, berättar hur svårt det är att jobba i platina. Visar två ringar han jobbar på för två systrar, som ska ha dem för att visa att de hör ihop. Systerringar. Fint. Verkar jättekul, hans jobb. Funderar på varför jag inte jobbar med något skapande. Guldsmed. Hmm, kanske nåt för framtiden. Fast o andra sidan. Marcus berättade att han alltid velat bli arkitekt. Man är aldrig nöjd.

Torsdag
Grått igen men ingen regn. Jag promenerar och lyssnar på ljudbok. Bram Stokers Dracula. Sim sover. Jag hälsar på Micke på Gvc. Han är frustrerad för att ett strömavbrott gjort att mycket av hans jobb har försvunnit. Promenerar hem. Lagar kycklingkötbullar med curry. Mycket gott. Jobbigt att göra kycklingfärs dock. Gillar inte lukten av rå kyckling. Nya planer på Ikea. Micke ska spela badminton och komma hem med sin pappas fungerande bil. Han kommer tillbaka med bil. Men försent för att åka iväg. Köer vid korsvägen. Frustrerande. Igen.

Fredag
Ikeaplaner. Igen. Micke kommer hem tidigt från jobbet. Vi lyckas åka iväg. Äntligen. Ikea. Som vanligt. Restaurangen full med folk som tänker sig att en lunch i den jättestora bambaliknande lokalen är en viktig del av Ikeaupplevelsen. Barnfamiljer, gravida, nya par som ska flytta ihop, pensionärer. Alla trängs över köttbullar med lingon. Vi plockar barngrejer. Säng, haklappar, påslakan i glada färger. Sim i Björnen skrattar åt allt. Åker hemåt, köper motorcykelgrejer på vägen. Boots och bromsklossar. Äter pasta, Jörgen kommer och tycker Sim är söt (of course). Jag går iväg på kvällspromenad. Ljudbok. Micke och Jörgen till Johannebar. Natten, en hel del gråt.

Lördag
Grått, grått, grått. Jag steker pannkakor till frukost. Rökdimman i lägenheten utlöser brandlarmet. Men ändå, pannkakor med vispgrädde till frukost. En bra morgon. Micke bygger ihop spjälsängen. Den är blå. Heter Mammut och är fin. Vi hoppas att Sim ska sova bättre i den. Promenad till Focus. Vi köper musslor och kronärtskocka och träffar Robin. Bjuder mamma på middag. Promenerar hem. Kvällen mindre grå än dagen. Inte utomhus men väl inne hos oss. Vi äter musselsoppa och kronärtkockor, dricker bubbel och leker med Sim, pratar valresultat och bebismat. Avslutar med rött te och jordnötter doppade i chilichoklad. En glad värme i hela lägenheten. Simone myser. Jag också.

Söndag
Återstår att se.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var har du köpt svampoutfiten??
Victor vill ha en han oxå, tycker den är väldigt fin =)
//Maria

Anonym sa...

Den är från Duns. Tror de har en webbshop på dunssweden.se Fina färgglada kläder som inte är stereotypt pojk eller flickkläder. Hatar verkligen babyblått och Hello Kitty.
//anna