fredag 23 mars 2012

inspirerande

Jag såg en dokumentär på SVT play, Att erövröra alptoppen om Catherine Destivelle. Och jag säger bara wow! Vilken kvinna, vilka fantastiska foton, vilken styrka, vad oerhört sugen jag blir på att börja klättra igen.

Hon är iallfall fransyska, som uppmuntrad av sin familj började klättra när hon var väldigt ung. Och har sen dess gjort en del av världens svåraste bestigningar. Till exempel så blev hon den första kvinnan som solo besteg norra sidan av Eiger. En klättring som tog henne 15 timmar. Hon har även bestigit  Matterhorn via något som kallas Bonatti Route samt ett gäng andra toppar runt Mont Blanc massivet.

Iallfall. Även om man inte är intresserad av klättring tycker jag att man ska se denna film. Mycket inspirerande tycker jag. Finns på SVT play, ett tag till tror jag.

Inga kommentarer: