måndag 12 mars 2012

Senast lästa bok

en vecka i Alperna har verkligen fått upp mitt lästempo. Plöjde två böcker i snabb takt där. Den senaste är iallafall Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren.
Den är i genren "ungdomsbok" och som vuxen har man ofta lite lägre ställda förväntningar till den typen av böcker. Speciellt om de ska handla om tonårstjejer. Men jag måste säga att det var mycket bra läsning. Hade svårt att slita mig från boken i perioder.
Den handlar om sex tjejer i en liten håla i bergslagen, Engelsfors. En liten bruksort där alla verkligen känner alla eller åtminstone vet vem alla är. Hursomhelst: på den här lilla platsen börjar sex tjejer ettan på gymnasiet. Det visar sig snart att just de här tjejerna – som naturligtvis är väldigt olika varandra och absolut inte vänner – är utvalda att bekämpa den uråldriga ondska som plötsligt har väckts till liv. De måste samarbeta trots att de inte tycker om varandra, annars riskerar de att dö. Tjejerna som så småningom förstår att de är häxor får utstå en hel del blod, svett och uppoffringar och jag gillar skarpt att författarna är så osentimentala med sina tjejer.

Det här är första delen av en trilogi, men jag rekommenderar att läsa ändå. Det är ingen jobbig cliffhanger på slutet som gör att man måste vänta en plågsam väntan till nästa del. Som för övrigt kommer ut i April 2012. Och filmen är på gång den också.


Inga kommentarer: