söndag 21 juli 2013

skog och stad

förvånatsvärt nog (eller kanske inte) flyger tiden iväg ännu snabbare under semestern än annars. Dessa evighetslånga sommarlov som jag kommer ihåg från när jag var liten. Var har de tagit vägen? Verkar som tiden beter sig annorlunda nu. 
I onsdags åkte vi iallafall iväg på en utflykt för att hälsa på Mickes kompisar Micke (en annan Micke) och Lena. De har sommarstuga på en ö i Vättern precis utanför Motala. Jag visste inte riktigt vad vi hade att vänta, men jag hade inte riktigt väntat mig en ö i storleken av en medelstor lekplats med två små stugor, fem personer och två katter. Och så vi tre. Det blev rätt fullt. Men mycket trevligt. Vi badade (inte jag, kallt) åt massa mat och jag läste bok och sov en del. Simone hade roligt med att utforska ön, fiska lite, bada lite och övertala alla till lek.
Egenfångade kräftor till middag
Simone ville bli jagad på stranden
Och hon hittade den obligatoriska vattenkannan
Flytväst borde egentligen alla ha 
På väg hemåt stannade vi och hälsade på ännu en av Mickes kompisar. Där Simone också träffade nån att leka med. 

Micke och Simone valde att stanna till i Dalsland i stugan medan jag tog tåget till Göteborg. Mamma har precis fyllt år och vi har planerat in ett traditionsenligt restaurangbesök på Lördag kväll. Vi var på Bhoga och det var supertrevligt och fantastiskt god mat. Vi satt och åt oavbrutet från klockan sex till halv tio. Mycket mycket lyckat. 
Nedan följer en orgie i mat. 
En aptitretare i form av krabba och potatis
Sen ett bakat ostron med friterad rotselleri, baconkrisp och en flädersås
Följt av en pilgrimsmussla med jorsärtskockor stekta med lakrits och lite timjan
Sen kom en inkokt makrill med forellrom, dillskum, svartrot och pepparrot. Lovely färger. 
Och ett pocherat ägg med kycklingskinnchips och gravad citron samt rödlök på botten. 
Och till sist en kalvkind med sommarkantarell, rödbeta och silverlök. 
 Man kan säga att vi var mätta vid det här laget. Sen kom också efterrätten. Men av någon outgrundlig anledning så missade jag att fotografera den. Men det var iallafall inkokt rabarber med lemon curd och glass. Very very god. 
Kaffe tog vi på uteserveringen. Det var en helt perfekt sommarkväll. 
En av få foton (tror jag) av hela familjen Faber/Grzegorczyk samlat på ett kort. 
Efteråt drog jag och Ewa till Henrkisbergs takterass för en avslutningsdrink. Utsikten där är mycket bra. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack skall du ha för en mycket trevlig stämning under kvällen och jätte fin spontan present. Pussar mamma