tisdag 27 augusti 2013

förlängd sommar

Lördag morgon (ehhum förmiddag) åkte vi iväg mot Hedemora för att hälsa på Mickes kompisar från studierna. De bor i en liten by som heter Bengtsby och ligger mycket vackert mitt på ängar med får, kossor och hö. Vi stannade där två dagar och roade oss med lite fiske, ett besök i Falu koppargruva, en promenad i Falun, massor god mat, trevligt sällskap och en springtur.
Vi stannade tills på Måndag morgon, då vi packade ihop bilen och åkte söder/västerut mot Mickes stuga i Snappan.
Vi var framme rätt sent eftersom vi hade bestämt oss att göra resan en del av utflykten. Alltså stanna på alla ställen som verkade intressanta och inte bara åka från punkt A till B.
Resultatet var att färden tog åtta timmar istället för fem. Men då med många roliga pauser. Så Månadag kväll blev det bara matlagning och chill med popcorn och bok. Medan Tisdagen ägnades åt att tvätta bilen och  dammsuga bilen (tyvärr blev den smutsigare på utsidan än förut, men fin inne). Jag jobbade lite medan Micke och Simone plockade svamp och tittade på bär. Sen gick vi ut på en promenad och jag sprang en fem kilometer lång runda. Micke hade stigit upp klockan fem och sprungit tolv kilometer. Så jag känner inte att jag har så mycket att sätta emot det.
Tyvärr tog jag inga som helst bilder i stugan. Men vi hade det mäkta trevligt. Nu är det Tisdag kväll/natt och snart dags att lägga sig och sätta igång med vardagen igen.
Road trip på gång. Här lunchpaus vid Forshems kyrka (norr om Skara)
Efter middag hos Mickes kompisar åkte vi på "elda marshmallows och fiska"utflykt vid Dalälvens strand. Solen gick ner mycket fint.
På morgonen åt vi frukost. Och tittade på ängarna. Vissa av oss tittade på IPaden..
Falu koppargruva (i Falun) Simone var för liten för guidad tur i gruvan. Så hon och jag stannade vid ytan. Hon var måttligt road.
Charlie och en näbbmus
Silverbergs kyrka nära Säter. Fin, vit och åttakantig
Bilen var fin och röd
Det fanns även en liten träbro
Sen stannade vi för våfflor på Tyforsgården mellan Säter och Filipsstad
Jag gissar att husdjur inte var förbjudna
Och de hade gott kaffe
Vi stannade även och tittade på gruvgrejor nånstans där jag inte kommer ihåg vad det heter. Men det var känt för många mineral.