onsdag 13 november 2013

är det ens möjligt?

om jag får välja fritt skulle jag vilja ha ett hem och familj helt fritt från mutor, hot och straff.

Och visst, mitt barn är inte särskilt stort ännu. Vi behöver inte diskutera städning, slänga kläder på golvet och läggtider. Ännu. Men redan nu märker jag att det smyger sig in.
Mutor. "Om du gör det här får du en glass"
Hot. "Om du inte gör det här tar jag bort IPaden"
Straff "ok, då blir det ingen film"

Och egentligen. Jag vill ju inte att hon ska göra saker för att få något för det. Jag vill absolut inte införliva det väldigt amerikanska synsättet "whats in it for me?" Jag vill inte fostra ett barn som tycker det är vettigt att göra som någon annan säger, bara för att få tjäna något på det självt Jag vill ju helst att alla handlingar ska ha grund i den egna viljan eller ett visande av hänsyn och respekt för andra människor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vill inte göra dig besviken men så enkelt är det inte. Så enkelt var det aldrig varit heller. Även om vi tror att vi är smarta, självständiga och kan göra vad vi vill är vi fortfarande en del av en "organism" . En "organism" som är beroende av, i första fall nära, närliggande och även avlägsna andra "organismer". Vår intelligens tillsammans med underliggande kunskaper och erfarenheter bygger oss till en meniska. Ditt uppdrag i förhållande till Simone är att utveckla ovannämnda egenskaper. Vägen ditt kan vara väldigt olika. En muta kan låta hemskt men det ditt val hur du vill uppfostra Simone. Lägg märke att "belöning" låter betydligt bättre än en muta. Det vill vi alla ha för sina framgångar.
Att låta henne bara bli är inte heller bra. Hon skall vara säker i sitt omdöme av omgivningen. Hon behöver en vägledning som alla andra.
Tata