torsdag 7 november 2013

Senast lästa bok; Jellicoe Road av Melina Marchetta

Det var länge sen jag läste en bok som stannade hos mig efteråt. Där karaktärerna var så fulla av liv och energi att jag kände att jag saknade dem när boken var slut. En tomhet. Jag vill ha mer ju.

Jag blev så himla fast och imponerad av Jellicoe Road att jag inte ville lägga ifrån mig den. Tur att jag var sjuk och fick heldag på soffan med den. Det är en bok om vänskap och kärlek. Förlåtelse, räddning, hopp och förtvivlan och allt där emellan.

Historien utspelar sig i en liten stad i Australien där det finns en internatskola. Varje år kommer det också en militärskola som har sina övningar i bushen i ett par veckor. Under den tiden pågår det ett "krig" mellan internatskolan, stan och kadetterna. Det låter konstigt men är i själva verket mycket roligt. Varje fraktion har sin "ledare" och det är om dessa boken handlar om. Stan, townies har har Chaz Santangelo, the Cadests har Jonah Griggs och internatskolans ledare är en tjej som heter Taylor  Markham.

Taylors förflutna är lite luddigt. Hennes mamma lämnade henne på en 7/11 utan att säga varför när hon var elva. Sedan dess vet hon inte var mamman har tagit vägen. Och hon vet ingenting om sin riktiga pappa.

Allt i historien vävs in mer och mer medan man läser. Så från att ha fattat ungefär noll. Så börjar det benas upp. Mysterier, kärlek, vänskap, familjer.
Det är en fantastiskt bra plot som är upplagd på ett mycket smart sätt. Och iallafall jag lyckas inte gissa förren det hela närmar sig slutet. Och på det riktigt bra karaktärer.

Inga kommentarer: