söndag 24 november 2013

business and pleasure

I Fredags jobb i Bergamo och på Lördagen besök i Milano. 
Jag har aldrig varit i Milano förut och visste inte riktigt vad jag hade att förvänta mig. Förutom mode då så klart. Och det var det. Mode överallt. Affärer, människor, foto shoots, kläder. Men det fanns väldigt mycket mer. Gamla kyrkor, en enorm katedral, starkt kaffe, mycket god pasta. Jag hade ungefär åtta timmar på mig att går runt så jag hann inte så jättemycket. 
Men ett första intryck iallafall. 
  • Kaffet som dricks är enbart espresso. Ber man om någonting annat så tittar de konstigt på en. 
  • Pastan är fantastiskt god. Och betydligt mer al dente än den jag kokar hemma. 
  • Men kan bero på att själva spaghettistråna är mycket tjockare än de som säljs här.
  • Människorna varierar mellan att vara mycket hjälpsamma. Typ går fram och frågar om man behöver hjälp när man står och konsulterar en karta. 
  • Till att vara extremt oartiga.
  • Inte så många tiggare, men desto mer påträngande försäljare. Den typen som slänger sina varor på en och vägrar ta tillbaka dem när man försöker gå därifrån. 
  • Stan är lite mer nedgången och sliten än till exempel Paris. Men lite mysigare och inte så pampigt storslagen. 
  • Jag såg iallafall tre modefotograferingar på gatorna. 
  • Och en del (vad jag tror) var fotomodeller.
  • Ja, absolut en stad värd att besöka. 

Ja, jag besökte en kyrkogård här också. Cimitero Monumnetale. Mycket vackert.

Men lite öde och kallt
Hittade triumfbågar insprängda här och där. Stan har liksom vuxit upp runt om
De flesta affärer är mycket exklusiva. Och mycket dyra.
Maten flyttar ut på gatorna 
Jag lyckades inte få biljetter till DaVinicis Nattvarden. Men det saknades inte andra mycket utsmyckade kyrkor
Modefotograferingar som sagt

Utsikten från taket på katedralen var värd alla 280 trappstegen 
Det kryllade nedanför

Om man tittar på alla detaljer på Il Duomo så förstår jag att den tog femhundra år att byga 
Galleria Vittorio Emanuele II. Världens äldsta shopping mall. 

Inga kommentarer: