måndag 15 september 2014

Brittsommar

Jag vet inte. Jag måste nog säga att helger med hund är mycket roligare än helger utan hund. Visst, det kommer säkert bli jobbigt, och stressigt, och låst och så vidare. Men rent allmänt. Vi kommer ut mer. Både utflykter till skogen och bara häng i trädgården och området. Det finns en fluffig sak att klappa och skratta åt (och bli arg på också för den delen). Simone känner sig glad och stolt när hon får hålla i koppel och ropa på. Hon kommer ut mer. Än så länge. Bara win-win.
I fredags jobbade jag hemma. Fick mycket gjort, men lyckades även klämma in en kort sväng till Delsjön. Det är en sån vacker högsommarvärme att det känns svårt att hålla sig inomhus. Spike börjar bli tuffare och tuffare i skogen. Den där överlevnadsinstinkten som jag har läst att den här rasen ska ha verkar obefintlig. Han kastar sig huvudstupa ut för klippor och jag ororar mig att han ska springa rätt ut för ett stup.
Lördagen började lite kallt och dimmigt, men gick snabbt över till strålande sol och varmt. Vi packade in oss i bilen och åkte till Lindome för att spana in Östlingh & Schedin, en design/antikaffär jag har velat kolla in länge. Många coola saker till rätt så överkomliga priser. Vi köpte en lampa till hallen. Dock i affären bredvid. Bredvid ligger en bodgård där man kan köpa ägg, kött ost och annat. Vi promenerade dit, hängde lite i solen. Köpte ägg, ostar och annat gott och Simone hälsade på kaniner. Mycket trevligt. Och det intressanta är att äggen direkt från bondgården var betydligt billigare än att köpa ägg i affären. Så mycket billigare att det skulle löna sig att ta bilen till Lindome bara för att köpa ägg. På bondgården träffade vi upp mamma och åkte tillsammans till Grimmered. Där blev det sedvanligt trevligt trädgårdshäng, glass, bad och chill. Spike var överlycklig över att få springa i en stor trädgård.
Söndag blev en mycket bra dag. Jag brukar inte gilla söndagar. Mest ångest över att man inte åstadkommer nåt och att måndagen är i antågande. Men nu började jag med träning. Sen tur till Delsjön med Simone och Spiken. Sen hem för att äta och fixa lite. Mickes föräldrar hälsade på. Vi röstade. Hängde på lekplats. Och jag hann till och med jobba ett par timmar. Ingen plats för söndagsångest här inte. Och ett stort plus att det var t-shirt väder hela dagen.
Fredagen var rätt fin
Tryggaste stället när man ser läskiga ankor
Efter ett tag blev affären rätt jobbig och Spiken somnade
Vi tittade på kaniner
Vattnade hund
Som blev så trött sen att han somnade på en sko

Mycket fina löv att plocka i skogen

Och när solen skiner är allt lite extra roligt

Inga kommentarer: