måndag 8 december 2014

matinspiration come back to me

jag hade en period, en rätt så lång period till och med, då jag lagade massor med mat. Jag var intresserad av mat. Jag läste på mycket om råvaror, jordbruk, import/export av mat. Olika sätt att äta på. Matlagningen blev ett stort nöje. Jag inte bara lagade mat. Jag även bakade bröd, gjorde müsli, knäckebröd, kakor, allt möjligt. Det var roligt, jag åt bra, och matlagningen var ett sätt att slappna av på.
För tillfället har jag verkligen kommit ifrån det. Lusten att laga mat, kolla upp recept och ingredienser, handla och sätta ihop goda middagar har liksom försvunnit. Det är väldigt tråkigt. Inte bara för att jag saknar det lite. Men också för att vi som resultat äter sämre. Istället för lagade middagar så blir det tortellini eller spaghetti med ägg. Den varierade kosten jag satsade på förut är som bortblåst. Matlagningen har nästan blivit som ett måste och inte ett nöje.
Jag vill verkligen hitta ett sätt att komma tillbaka till nöjet En trigger till matlagninginspiration var när jag och Micke hade varannan vecka matansvar. Det gjorde att man inte behövde laga någon mat alls under en vecka, och sen hade fullt ansvar för all mat nästa. 
Vi började med det ett tag för ett par veckor sen. Men av nån anledning rann det ut i sanden.  

Inga kommentarer: