torsdag 28 maj 2015

tomorrow, you're always a day away

Att skjuta upp saker. Prokrastinera, från latinets pro crastino, tillhörande morgondagen.
Något vi alla gör hela tiden av varierande orsaker. Tror till och med det finns ett talesätt, jag vet inte om det är skämtsamt eller inte som låter "skjut inte upp det du kan göra i övermorgon till imorgon" eller nåt liknande. Parodi på det där vanliga "skjut inte upp till morgondagen det du kan göra idag"

Jag tror att vi alla är lite kortsiktiga i sättet vi tänker på. Är något jobbigt idag vill vi inte göra det.
Även om vi vet att det blir mycket jobbigare ju längre vi väntar på det. Folk tenderar vilja ha en mindre summa pengar nu jämfört med en större summa om ett par månader. Instant gratification.
Det är kanske inte alltid fel att skjuta upp saker. Ibland kan det vara bra att prioritera bort något till förmån för något annat som man hellre vill göra.
Iallafall. Det kan vara bra att tänka. Är det här något jag kommer ångra om jag inte gör nu? Är svaret ja, så är det kanske lika bra att gör det direkt. Kommer jag ångra det sen? Som till exempel så är jag rätt säker på att jag kommer ångra i framtiden om jag struntar i att borsta tänderna idag. Så då kan jag acceptera känslan av att jag inte har lust eller ork. Och göra det ändå. Lättare att skriva än att göra. Såklart, som med alla dessa saker.
Sen så tror jag att saker är dömda att misslyckas om och om igen om man inte känner en personlig motivation och ett eget åtagande. Om vissa saker inte spelar nån som helst roll för mig. Så kommer jag inte gör dem.


Eller så skräms man av storleken av åtaganden, och tänker inte på att bara göra en liten del i taget. Läste om ett bra exempel om snöskottning. Om man gick ut och skottade bara den nyfallna snön varje dag så tog det kanske en kvart dagligen. Väntade man tills allt hade fallit klart så tog det flera timmar en vecka senare.
Samt också att ta bort den moraliska aspekten. Jag är inte en sämre person om jag inte äter/tränar/städar. Man är inte mer eller mindre bra människa. Man har bara olika saker som är viktiga för en själv.
Det gäller att hålla sig till det.
Och nej, jag har ingenting egentligen att komma fram till. Bara en tanke på hur lätt det är att göra saker senare.



1 kommentar:

Anonym sa...

Man kan vänta tills snö smälter :) Pussar