måndag 4 februari 2008

Söndag

Vaknade tidigt efter att ha sovit som en sten. Lördagen var verkligen en lång dag full med rolig intryck.

Jag började söndagen med att promenera hem till MJ, vi ska nämligen se en balett på förmiddagen. Vi körde iväg till operan, men då vi var lite tidiga passade på att besöka en stor kyrka precis brevid. Vi kom in mitt i högmässan och kyrkan var verkligen överfull med folk. En ortodox mässa skiljer sig en hel del mot en katolsk mässa märkte jag. För det första så går folk omkring under tiden mässan pågår, de kysser ikoner på väggarna, går ner på knä, går ut, går in, det är rörelse hela tiden. Prästen står i ett litet rum bakom altaret med ryggen mot människorna och håller i mässan. En annan sak också var att folk har med sig offergåvor till de döda. Bröd, vin, ljus och blommor staplas på bord runt om i kyrkan. Det var mycket vackert.

Baletten som vi såg var Nötknäpparen, fantastiskt vacker dans, jättefina kostymer, mycket fin musik. Och killar i trikåer. My God vilka muskler!

Efteråt åkte vi iväg för att köpa lite vin och andra småsaker och jag lyckades med konststycket att tappa min mobil på parkeringsplatsen. Märkte det inte förren två timmar senare då jag skulle ringa ett samtal. Jag är glad att jag inte är som Paris Hilton och har nakenbilder i telefonen, det hade varit ytterst pinsamt. Hursomhelst så ringde vi upp telelefonen och det var en kille som svarade. Han bodde någonstans i Bukarests förorter och vi fick en bristfällig vägbeskrivning. Det tog två timmar, vi körde vilse flera gånger trots inprogramerad GPS. Jag kände att om jag fick höra "road recalculation" en gång till skulle jag bli galen. Men jag hade fantastisk tur, killen körde till slut ut och mötte oss eftersom vi inte hittade, jag fick tillbaka mobilen och han ville inte ha någonting för det.

Jag och MJ var helt genomtrötta efteråt och tryckte i oss varsin välförtjänt pizza.

Inga kommentarer: