måndag 19 december 2011

Born to Run

Precis avslutat Christopher McDougalls bok Born to Run. Eller "Born to Run: A Hidden Tribe, Superathletes, and the Greatest Race the World Has Never Seen" som den inte allt för blygsamma originaltiteln är.

Boken börjar med en simpel fråga av författaren "varför gör min fot ont när jag springer?" och fortsätter genom evolutionen till dagens ultramaratonlöpare till de gåtfulla Tarahumara indianerna från Mexico. Författaren argumenterar för att människan är evolutionärt utvecklad för att springa långa sträckor och att alla människor är skapta för och skulle kunna springa långt. Samt att anledningen till våra tiders skador och problem från löpningen härstammar från den moderna skon. Ju bättre och dyrare skor desto mer skador är kontentan. Och att allt vi har lärt oss om löpning och löpsteg är egentligen fel.

Jag tycker boken är väldigt inspirerande och intressant. Det är spännande att läsa om ultralöpare som springer väldigt långa sträckor dagligen, ofta barfota, och inte lider av några knäproblem, benhinneproblem eller andra löprelaterade skador. Kan allting verkligen sitta i löpsteget och i skon? Spännande. Och jag är sugen på att prova.

Sen bör man säkerligen ta en del med en nypa salt, men det gäller väl det mesta här i livet.
Vidare tycker jag den svenska översättningen är rätt dålig. Jag tror att boken har mycket att vinna på att läsas på originalspråk. Dock var den svenska versionen allt jag hade att tillgå så det blev den.

Men jag rekommenderar boken, vare sig man är löpare eller inte. Om inte bara för de intressanta karaktärs och miljöbeskrivningarna.




Inga kommentarer: