måndag 24 juni 2013

nu börjar sommaren

midsommarhelgen är över och det är nästan måndag. Jag borde ligga i sängen för länge sedan. Men jag har inte riktigt energi att gå iväg och duscha och ta ut linserna. Så jag skjuter på det lite, mycket klokt.

Vi har haft en riktigt bra helg. Även om jag inte hade tackat nej till en extra ledig dag.

Torsdag kväll åkte Micke och Kristoffer iväg för att tälta och fiska över natten. Jag Simone ägnade kvällen åt att äta popcorn och titta på film. Sen hann jag läsa en halv bok för henne innan hon slocknade som ett ljus. Jag med för den delen.

På fredag morgon kom Micke hem. Jag lagade rabarberpaj medan han vilade upp sig efter sin natt i skogen. Vädret var väldigt tryckande, jag hade en grym huvudvärk och var inte alls laddad för midsommar. Men när vi kom till mina föräldrar var det så trevligt, avslappnat och roligt att all huvudvärk släppte snabbt. Det hjälpte nog till att det i sedvanlig midsommarordning började hällregna efter ett tag. Tillsammans med föräldrar, Ewa och Sammi, Sanna, Jesper och Oliver ägnade vi midsommarkvällen åt obcena mängder mat. Massa prat, och sen ännu mer mat.

Det var så mycket mat att alla (plus några extra) fick komma tillbaka dagen efter för att äta upp det. Vi hade först tänkt köra hem på kvällen, sen ta en taxi, sen när Sim däckade på soffan bestämde vi oss helt enkelt för att sova över. Tyvärr har jag nästan inte tagit några bilder, vare sig från fredagen eller lördagen. Men vi hade det extremt bra. När vi kom hem lördag kväll var vi rätt trötta och fortfarande mätta. Jag övertalade mig själv att gå ut och springa och hade en av mina bättre löprundor på länge.

På söndagen var det rätt så blåsigt och kallt och vi åkte iväg till Delsjön för att Micke skulle springa. Jag och Simone åt våfflor och glass, lekte med kaninerna och sen försökte jag hindra henne från att hoppa från bryggan ner i sjön. Det är verkligen dags för henne att lära sig simma. Resten av söndagen ägnades åt att slappa i soffa, baka bullar för dagisavslutning, ett yogapass och tv-serier.

Som sagt, en dag till hade inte skadat.
Midsommarkläderna stannade på säkert en halvtimme 
Duka till middagen
Söndag med kaniner 
Hon lovade att bara känna på vattnet
Men sen åkte badkläderna på
Även Micke badade (inte jag dock)
Imorgon är det sommaravslutning på dagis. Med picknick och sånger och sånt. Jag och Simone bakade chokladbullar.

Massa choklad, lite socker, kanel och smör
Blandas till en smet
Rullas in i bullar
Skjutsas in i ugnen
och äts upp!

Inga kommentarer: