måndag 20 april 2015

projekt göra plats för att andas hemma

att spendera några dagar ensam hemma har den fördelen (eller nackdelen) att det fanns gott om tid att tänka. Och det jag tänkte mycket på var ägodelar.
Jag har under senaste tiden (nästan under de senaste åren) beklagat mig att vi har för många saker. För många prylar som ligger överallt. För många friluftsgrejer som ingen vet var de finns. För mycket av allting.
Men de senaste dagarna har det verkligen gått överstyr i min hjärna.
Jag har städat lite och hittat saker bland de mest konstiga ställena.
Framkallade foton blad städartiklarna, Mickes knivar bland glasburkarna, kvitton och bankpapper i jeanslådan. Simone har en hel kartong med olekta och oöppnade leksaker och pysselgrejer eftersom hon redan har för mycket av allt.
Och jag kände verkligen att nu får det vara nog.
Jag orkar inte ha så mycket saker överallt. Jag känner mig psykiskt nedtyngd och missnöjd och olycklig över att vara omgiven av saker.
Det ligger elektronisk utrustning i sovrummet, i tvättstugan, i ett skåp i vardagsrummet och i källaren. Så när man behöver något så har ingen nån aning om var eller om det finns. Och detta gäller kläder, kameraprylar, friluftsgrejer, allt. Det är ett kaos.
Min dröm är att äga så  många saker så jag faktiskt vet vilka de är.
Att varje sak ska ha sitt hem så man inte bara slentrianlägger saker överallt när man inte vet var de ska vara.
Att när man ska packa någonting så går man dit just de sakerna ligger och alltig finns där.
Det kommer inte finnas någon anledning att springa runt hela lägenheten för att hitta en sladd.
Så vi ska rensa.
Rensa bort kläder man inte verkligen tycker om.
Rensa bort böcker som inte var bra om man aldrig kommer läsa igen.
Rensa bort flera kartonger med dvdfilmer vi aldrig kommer titta på.
Slänga bort alla gamla papper, skolböcker, anteckningsböcker som inte fyller någon mening alls än att de binder fast en i dåtiden.
Samla ihop och rensa alla friluftsprylar och ge dem ett hem på ett och samma ställe.
Slänga bort presenter som man har fått men inte är i ens smak och behålls bara för att man tror att man skulle såra givaren. Men rätt säker på att när man ger en present så menar man inte att den ska bli en börda.
Tänk att bara vara omgiven av saker man verkligen tycker om.
Jag hoppas att slänga bort minst 1/4 av allt vi äger.

Inga kommentarer: