måndag 8 december 2008

Hellboy, The Golden Army


nu har jag följt dina direktiv och tittat på Hellboy II The Golden Army. Jag hade inga större förväntningar på den, men jag blev helt klart positivt överraskad. Även om storyn inte är helt hundra och det finns en del logiska gap, dåliga skämt och kassa oneliners så gör det ingenting, allt överskuggas av Guillermo del Toros enorma fantasivärld. Och trots att det är ett gammalt grepp så blir jag alltid lika facinerad av konceptet att det finns en parallellvärld till våran, en värld fylld av fantastiska varelser, älvor och magi. En värld som bara separeras från våran av en tunn hinna som skulle kunna brytas igenom bara man visste hur. Tankarna går osökt till Neil Gaimans Neverwhere, och jag känner en sting av avund att min värld är saknar magi.
Så för att sammanfatta. Bra action, snygga effekter, fantastika miljöer och figurer samt grymma visuella effekter. Och när Hellboy och Abe högst berusade sjunger "I can't smile without you" väldigt falskt kan jag inte låta bli att skratta högt.

1 kommentar:

Mikael sa...

Som i Peter Pan säger jag: att magin finns där om du tror på den. Lite i alla fall.
Jag har inte gjort min egen läxa men det verkar klart som om det var ett bra förslag. kollar nog på den imorgon.
Jag gillar fantasi och overklighet, verkligheten är verklig nog.

Bra rescension love