onsdag 30 december 2009

året som gått

Hade tänkt mig en sammanfattning av mitt decennium först. Av vad som har hänt i mitt liv de senaste tio åren. Men det går inte. Det är för stort. Det är för mycket. Inte riktigt greppbart. Jag har gått från att vara ovillig student på Handels till att vara heltidsarbetande på en finansavdelning på AB Volvo. Från gymnasiepojkvän till singel till gift. Från boende hemma, till kollektiv, till liten etta i Stampen till att äga min egna lägenhet. Från osäker ångestfylld 20 någonting till självsäker 30 någonting (i och för sig lite tillbaka till det ångestfyllda men det går snart över). Från att "jag ska aldrig skaffa barn" till "jag ska föda barn om tre månader". Som sagt. Det är för mycket. Så vi kör en liten årssammanfattning istället.

Januari var kallt och mörkt och jag blev förkyld.
Micke var i Pajala större delen av månaden och jag skaffade mig en matchande tatuering med min syster. Jag började springa regelbundet flera gånger i veckan och fick ett avslag från chefen på ett uppdrag jag verkligen ville ha.

Jag åkte till Kvittfjäll med familjen i februari. Körde massa bräda och prövade på skidor för första gången på hur länge som helst.
Lärde mig att baka surdegsbröd.
Började klättra varje vecka inomhus.

I mars blev det ännu mer brädåkande på samma ställe och jag klättrade ute för första gången på säsongen. Micke sa upp sig från jobbet i Pajala och flyttade hem till Göteborg, även om han var på Svalbard hela månaden. Jag springer hem från kontoret för första gången.

I april så skiner solen. Jag lär mig tradklättra, och gör det flera gånger i veckan. Micke och jag börjar gå på ”gifta oss kurs”. Mormor är här över påsk.
Vi åker på bröllop i maj och hämtar ut våra egna äntligen graverade ringar. Går en rolig klätterkurs tillsammans med Micke och Anna och jag springer Göteborgsvarvet. Jag börjar med MC lektioner lite mer på allvar den här gången och vi ser Coraline på bio. Vi bokar datum för vårt eget bröllop och jag köper min bröllopsklänning.

I juni så lyckas jag inte springa lika mycket som förut, satsar mer på klättringen. Jag skriver MC teori och lider av bröllopsångest. Jag ser Johan Falk på bio.

I juli så åker vi till Bryssel för Rikards student. Vi har en jättebra resa och jag misstänker att det är då jag blev gravid. Jag börjar gymma på Nautilus. Vi åker till Kullaberg och får blodad tand för klätterresor och besöker Prag tillsammans med Anna och Åsa. Ännu bättre resa i en fantastisk stad.
Micke fyller år och vi går på U2 konsert och firar med middag på Dinner 22.

Vi spenderar en helg i stugan i augusti plockandes massa blåbär.

Vi går och ser Madonna på Ullevi. Och paddlar kajak i kanalen tillsammans med Maria och David. Vi lyckas äntligen skicka ut inbjudningskort till bröllopet. Har en sorglig dag på begravning och en rolig dag med mösexa. Jag köper min fina blåa Honda Hornet och hoppas på körkort.


I september så gifter vi oss. Fantastisk vacker dag på alla sätt och vis. Finns för få ord för beskrivning men jag känner mig som berusad hela kvällen (vilket jag inte är av förklariga skäl). Jag kör upp för MC och lyckas ta mitt körkort. Blir sjuk och vi skjuter upp bröllopsresan några dagar. Sen åker vi på en mycket rolig mellansverigetripp i min Clio. Vi går på Maria och Davids bröllop, plockar svamp, vandrar, tittar på björnar och träffar Mickes farfar. Jag blir sjuk ingen när vi kommer tillbaka och vi går och ser Inglorious Bastards på bio. Jag söker nytt jobb och går på intervju, får inte jobbet och blir allt mer trött på mitt nuvarande. Börjar fundera på jämställdhet och framtiden.

Oktober är fult och regnigt. Vi går på middag med Mickes farfar och resten av hans familj. Jag ser Faustas pärlor på bio. Jobbet är tråkigt och oinspirerande och sommaren är helt klart över. Min bil pajar så mycket att verkstadsbesök blir nödvändigt. Vi besöker MVC för första gången och det är inte lika scary som jag trodde.

I november är svininfluensan i full blom och jag vaccinerar mig. Vi åker på en fantastisk resa till Lofoten tillsammans med mamma. Späckhuggare here I come! Pappa fyller 60 och vi går på två fester på en kväll. Vi går på konsert på Lisebergshallen och blir positivt överraskande av Takida. Det är kolsvart ute och jag bakar lussekatter.

December. Sista månade på året. Micke åker bort en helg till Stockholm och en helg till Bryssel. Jag handlar julklappar med syster, fikar massor och går på två after workar. Mormor kommer för att spendera julen med familjen och elektriker borrar massa hål i våra väggar.

Ett år, egentligen ingen tid alls, men så mycket som passerar. Ibland obemärkt, ibland lämnar det stora avtryck. Det är först efteråt man vet vilket var vilket. Men allt är värt att komma ihåg.

Inga kommentarer: