fredag 16 september 2011

ett litet steg framåt

jag brukar påpeka för varje ny VD vi har, för varje ny ledningsgrupp bristen av kvinnor på höga positioner på Volvo. I de flesta sammanhang så är det gubbar i kostym. Generellt så är det många kvinnor/tjejer som jobbar och män/killar som bestämmer och styr. De flesta möten, de flesta forum där beslut fattas, de flesta ledningsgrupper. Gubbar i kostym. Och jag brukar säga det, brukar kolla vad vi gör egentligen för att motverka detta. Och brukar få något mummel till svar och inga reaktioner. Idag tog jag upp det med vår nye amerikanske VD. Och döm till min förvåning när han senare kommer till mitt rum, säger hur bra han tycker det är att jag lyfter upp frågan, berättar över att han redan pressar sin VD åt det håller och frågar mig vilka konkreta åtgärder jag kan föreslå. Jag blir helt mållös. Konkreta åtgärder!? Har aldrig hänt förut. För mig, där jag ibland har hört att folk borde avskedas då de är föräldralediga, eller att tjejer inte passar som VD och där jag ofta är ensam kvinna bland svarta kostymer. För mig är det en stor grej.

Annars saker som har varit:

Vi hälsade på Anna. Här på väg hem. Därav den trötta minen på bebisen i bilden. 

Jag tar mina chefsuppgifter på allvar och lunchar med en föräldraledig kollega som ska börja jobba igen snart.

I Lindholmen Science Park finns en rolig byggnad

Sim lånar böcker på biblbo

Promenerar med Micke

Och drabbas av stor förtvivlan då vi inte stannar på lekplatsen


Inga kommentarer: