måndag 16 september 2013

senast lästa bok

The next best thing” är skriven av Jennifer Weiner och är tydligen hennes tionde bok. Jag har inte läst någonting av henne förut, knappt hört om henne ens, och snubblade på den här bara av en slump.

Men det var en bra slump. The Next Best Thing är som en blandning av Johnatan Tropper och det bästa av Maryan Keyes. Kärlek, humor, smarta dialoger och andra bra grejer.

Boken handlar om 28-åriga Ruth Saunders som kämpar för att få sin teveserie producerad av Hollywood. Den handlar också om hennes mormor, en kvinna som ställer upp för Ruth i våt och torrt, som tagit hand om henne sen hon var tre då hennes föräldrar dog, men som är en egen karaktär, med egen stark vilja och stil. Det handlar även om hur Ruth brottas med sitt utseende, hemska ärr i kroppen och i ansiktet. Ett utseende som inte är av det vanliga i Hollywood.
Men även om hur det går till på ett produktionsbolag, och om kärlek, och massa annat.

Det här är kanske inte en bok som jag kommer komma ihåg som "det bästa jag nånsin läst". Men en bok som gjorde mig glad och som var mycket rolig att läsa.

Ska testa nån av hennes andra tio böcker också.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag däremot rekommenderar film med Adrien Brody som heter Detachment. Mycket bra, sorglig film om skolungdomar och vuxna och vår oförmaga att hantera olika problem.
War horse nände jag tidigare. Fantastisk skildring av att förbli trogen och om vänskap/kärlek mellan en häst och en pojke.