fredag 29 augusti 2014

Kraków

Mamma, Simone och jag åkte iväg till Kraków för att vara med mormor lite. Mamma hade tänkt åka själv egentligen. Men jag tänkte att det kunde vara ett bra läge för Simone (och mig) att umgås med mormor. De har inte sett varandra på nästan ett år och mycket förändras ju på den tiden.
Vi var i Kraków i en vecka och det känns lite som om tiden bara flög iväg och vi hann inte med någonting alls. Å andra sidan så jobbade både mamma och jag en hel del. Både vanligt jobb samt "fixa grejer åt mormor" jobb. Mamma lagade mat och tvättade i mängder och löste alla andra små grejer som mormor inte klarar själv. Jag försökte i princip få alla ut på promenader och hålla dem på gott humör. Så när allt sådant var klart och gjort var klockan i princip åtta eller nio på kvällen och ingen orkade ta sig ut. Bara för att visa på hur fullt upp vi hade hela tiden kan jag påpeka att jag inte åt pierogi en enda gång. Det har nog aldrig hänt förut.
Dock så tvingade vi oss ut ett par tre gånger och varje gång jag är där inser jag hur oerhört trevlig stad Kraków är. Det finns så mycket att se och göra. God mat. Kakorna.... Byggnaderna. Love it. Förhoppningsvis mindre stressigt nästa gång.
Mormor blir ju inte yngre. Och minnet blir sämre och sämre. Det gör hela upplevelsen betydligt mycket svårare och tyngre för alla. Men förhoppningsvis så kan hon glädja sig åt stunden hon upplever. Även om hon inte kommer ihåg.
Det blev ett par svängar till lekparken


Goda ägg ledde till väldigt goda pannkakor

En dag fick vi med oss mormor ända till Rynke för kaffe och kakor


Tillräckligt varmt för att sitta ute, trots att det var kväll

Vi köpte en ljushelikopter på Rynek

Simone var mer än lycklig över den

När vädret var dåligt kom knapparna fram.

Och när vädret var bra promenerade vi små korta bitar

Inga kommentarer: