måndag 21 januari 2008

lost city

Det här är ett väldigt typiskt affärshotell. Klientelet är mestadels äldre män i kostym och slips. När jag gick ner för att äta frukost i morse så fanns det ett helt gäng svarthåriga, skäggiga och tatuerade killar som drack apelsinjuice, käka croissanter och såg väldigt malplacerade ut. Jag funderade ett tag på vilka dessa var men så kom jag på att det var en rockkonsert i stan igår så det måste ha varit rockkillarna. Jag såg dem sen i lobbyn skrivandes autografer på Paradise Lost planscher så jag antar att det var dem. Kunde inte med att be om en autograf dock. Speciellt som jag inte riktigt vet hur musiken låter. Hade det vart System eller Metallica så….

Jag hade inga speciella planer för idag faktiskt, hade tänkt träna och ta det lugnt, men vid tolv så ringde MJ och undrade om jag ville äta lunch med henne. Så jag åkte hem till henne och vi hade en väldigt trevlig lunch. Hennes mamma är från Vietnam så vi åt nån speciell vietnamesisk soppa, med pinnar, jag var inte så bra på pinnarna så jag fick en sked efter ett tag.

Efteråt åkte vi iväg till ett museum och tittade på guldskatter hittade i Rumänien enda från flera hundra år före Kristus tills dagens datum. Speciellt de flera tusen år gamla smyckena var ytterst vackra och väldigt förvånande i sin modernitet.

Sen gick vi en liten runda i de gamla delarna av Bukarest. Jag måste säga att stan påminner lite om kulisserna i en dystopisk framtidsfilm. Efter att atombomben har fallit, gatorna är tomma på människor, fönstrena igenbommade, husen gråa med gapande fönster. Skräp och tidningar fladdrar mellan vattenpölarna och de hemlösa hundarna följer en med blicken från mörka hörn.

Eller..

Fast det finns mycket fint också. Men jag måste säga att på det stora hela så är inte Bukarest en särskilt trevlig stad.







Inga kommentarer: