torsdag 8 oktober 2009

åt båda hållen

Någonting som jag måste erkänna att jag är skyldig till hemma. Och som Micke också har påpekat ett flertal gånger, och som jag faktiskt ser mycket hos mina jämställda och feministiska kompisar. Det finns jämställda män som klarar alla uppgifter, medan kvinnorna är mera fast i det "kvinnliga". Alltså, mannan tömmer diskmaskinen, hänger upp tvätt, lagar mat utan problem. Men måste också ställa upp när det är dags att borra upp en hylla, byta vinterdäck på bilen eller åka till macken för att köpa olja. Det sitter så djupt rotat i det kvinnliga psyket (eller iallfall mitt psyke) att det här är typiskt manliga sysslor. Å andra sidan kanske det är enkelt löst. Om kvinnan tagit jämställdhetskampen åt ett håll, kan väl mannen ta den åt det andra hållet? Kräv av din man att han kräver jämställdhet av dig. Vilket händer hemma hos oss ;-) Nästa gång när en hylla behövs borras upp, kanske mannen kan säga till barnen ( om det finns sådana) att -Vi får vänta tills mamma kommer hem så det blir gjort.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad kan man säga... du har så rätt.
:-D
/Micke