torsdag 14 juni 2012

jag börjar bli trött på att prata om sömn #345

att få Simone att somna. Seriously.
Igår gick jag och lade mig med henne klockan kvart över åtta.
Två timmar senare var hon fortfarande vaken.
Och pigg.
Och pratsam.
Jag kände att nu skiter vi i det. Jag går upp, du får också gå upp om du vill. Och det gjorde hon. Sen tror jag Micke fångade henne och fick henne att somna ändå. Typ vid elva.
Suck.

Jag vet inte alls om det har nånting med insomningen att göra. Men jag tror att det är dags att ändra på kvällsrutinen lite. Rutinen från det att vi kommer hem från dagis till sovdags.
Ingen tittade på Mumin eller Spöket Laban (ny favvo) efter middagen eller efter klockan sex är en prio. För jag tror lite att hon slappar och vilar framför tittandet, samtidigt som hon får massa intryck. Som hon börjar bearbeta när det egentligen är dags att sova. Därför har hon så svårt att komma ner i varv. Vi har lite fallit ner i curlingföräldrarfällan. Det är svårt att säga nej när Simone ropar med förtvivlad röst MUUUMIN! Jag misstänker att det kommer bli en del gnäll och hysteriska utbrott den första tiden. Men såsmåningom kanske hon vänjer sig av med att titta på TV på kvällarna. Och vi behöver nog träna lite konflikter.

Inga kommentarer: