tisdag 20 november 2012

Toronto Downtown

jag hade en extra dag ledig idag. Inget jobb, ingen att träffa, inget specifikt att göra. Så efter frukost packade jag in mig själv i bilen och åkte ner till Toronto Downtown.
Första destinationen blev CN Tower. Världens näst högsta fristående byggnad. Tänkte först bara kolla på utsikten men bestämde mig för en lunch i 360grader restaurangen femhundra meter upp i luften. Svindyrt men utsikten var värt det. För första gången på alla mina ensamma middagar behövde jag inte sitta och läsa samtidigt. Restaurangen snurrade långsamt runt och utsikten var fantastisk. Maten kunde varit bättre, men det kom också sekundert efter utsikten.
Efter en väldigt trevlig lunch promenerade jag bort till Distillery District, Torontos historiska distrikt (från sent 1800 tal). Finns inte så mycket äldre grejer här i Kanada eller i USA för den delen. Men det var fint. Röda tegelbyggnader, kaféer, restauranger, pubar konsthallar och liknade. Gick omkring en sväng och tittade på allt och gick sedan tillbaka in mot centrum.
Snabb sväng in på Eaton Center. Ännu ett stort shopping-mall. Det är skumt i dessa nya städer. I många städer i Europa växer stan upp runt bykyrkan. Här har de växt upp runt ett shopping-mall. Och shopping är religion.
CN Tower from a distance
Utsikt
När jag beställde calamari hade jag förväntat mig någonting annat faktiskt

Lite mer utsikt

Fin bil i Distelliry District
Toronto i solnedgång
Inte allt är flådigt och nytt
På väg hem

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fina bilder, det verkar att du hade en bra dag. Calamari brukar vara goda, synd att kocken misslyckades, hoppas att det inte förstörde resten av dagen.Kramar mama

scarecrow sa...

De var goda. Bara inte det jag hade sett framför mig. Jag hade en bild av friterade calmari nämligen.

Mikael sa...

Mycket fina bilder!