onsdag 4 april 2012

the benefits of Bilingualism

eftersom tanken är att vi ska uppfostra Sim till en tvåspråkig person så är det alltid intressant att läsa om hur det egentligen påverkar utveckling och hjärna. Den här artikeln var mycket uppmuntrande och intressant. En person med två språk använder ständigt bägge hjärnhalvorna även när hon talar endast det ena språket, och trots att det kan "besvära" så är det inte ett handikapp utan en blessing in disguise. "It forces the brain to resolve internal conflict, giving the mind a workout that strengthens its cognitive muscles."Artikelns kontenta är, enkelt uttryckt, att tvåspråkiga barn blir smartare än andra.
Fast det visste vi ju redan.

Utmaningen för mig är att vara verkligt konsekvent när jag pratar med Simone. Att jag enbart använder Polska i all min kommunikation (det gäller även andra polskspråkiga i min omgivning). Och kanske när hon börjar bli större "låtsas" att jag inte förstår när hon pratar till mig på svenska för att uppmuntra att hon använder Polska mera. Det ska bli mycket spännande att se hur det utvecklas.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det vore intressant att läsa hela artikeln. Det bekräftar mina tankar om dig och din syster och förstås Sim. Ni är briljanta! Love mamma

scarecrow sa...

Länk till artikeln finns i inlägget. Klicka bara på "den här artikeln" i texten.

Anonym sa...

Träning är alltid bra, särskilt för hjärnan. Och detta är ju en bra bonus utöver att ha två språk att kommunicera på. Intressant.
/Mikael