måndag 1 oktober 2012

tillbaka tillsammans

Nu är Micke och Simone tillbaka. Eller kanske inte tillbaka, för sist vi sågs var vi i Italien. Men de är tillbaka hos mig. Det blev inte lika dramatiskt som förra gången, nu har det bara gått en vecka mellan vi sågs sist. Så Simone blev inte ens ledsen när jag gick till jobbet. Skönt. (För mig då så klart)
Vi har iallafall haft en mycket bra helg. Lördagen var varm och solig, nästan som sommar. T-shirt och uteserveringsväder. Vi tillbringade större delen av dagen i parken utanför min lägenhet. Det var en matfestival/marknad på gång. Så en stor plan med massa tält med massa goda saker i. Vi gick runt och provsmakade, tittade och kände alla goda dofter. Det är roligt tycker jag att ekologiskt och "slow food" verkar sprida sig mer och mer. Vi köpte goda ostar, tomater, äppelsaft gjord på bara äpplen utan en enda millimeter av tillsats. Sen hängde vi på en lekplats åt lunch tillsammans och tog en kort promenad till ett köpcenter bredvid. Och sen,  bara sådär tog dagen slut.
Söndagen var fortfarande blå himmel och sol, men väldigt kallt. Snabba väderomslag här. Men så länge solen skiner får det vara kallt tycker jag. Vi tog spårvagnen in till centrum. Jag har inte sett Warszawa ännu så det var ett bra tillfälle. Lång promenad från Kulturpalatset till slottet genom gamla stan. Simone alternerade mellan att springa som en tok och vila lite i vagnen. Och efter lunch så däckade hon och sov som en sten i över två timmar. Vi passade på med lite kaffe, paczki och shopping. Jag köpte äntligen lite tröjor så jag inte ska frysa nu när vintern kommer. Vi lagade mat hemma vilket var mycket skönt. Jag tröttnar att äta ute efter ett tag. Mycket god spaghetti och köttfärsås. Sen var Micke tvungen att jobba och jag lekte med Simone. Hon var på ett fantastiskt glatt humör, ända tills hon skulle sova. Då blev hon asförbannad. Men en mycket rolig helg.
Ekologis sallad och goda tomater

Ostar i olika mognadsgrader

Simone snurrar

In da market

Torget i Warszawa

Slottet och Simone

Ute och promenerar

Paczek

1 kommentar:

Anonym sa...

Det verkar mkt trevligt med all good mat. Uppskattar man det mer när man är bortrest? Fina bilder och vill ha fler. Pussar mamma