tisdag 1 januari 2013

2012; en recap

Himla bra att ha blogg, speciellt när man blir lite lastgammal och svarar "inget särskilt" på frågor om vad som hände under 2012. Rätt mycket hände ser jag när jag går tillbaka och bläddrar bland månaderna.

Januari, ingen snö i Göteborg. Men kallt och grått och otrevligt, som vanligt med andra ord. Jag börjar springa lite men känner mig trött och tung. Simone vill inte sova eller somna och gråter varje kväll. Och Mumin är kungen i huset. Vi åker till Tönsberg för att hälsa på Mickes farfar och har det mycket trevligt. Och jag börjar rida en gång i veckan.
Bibblo brukar vara ett säkert kort
I Tönsberg kommer den första snön
Februari, verkar handla mycket om sömnproblem. Och insomningsproblem. Det är kallt, över minus 20 vissa dagar. Jag är sjuk i förkylning och feber stora delar av månaden. Jag fyller år och vi är på Grimmered och äter tårta. Och jag får en resa i födelsedagspresent att se fram emot. Och en middag på Hello Monkey. Annars håller vi till mycket i Botaniska och letar vårtecken samt har Carolina och Roger på middag.
Lunch i Botaniska
Hela familjen äter pannkakor på NK
I Mars åker jag till Alperna med Anna och hennes tjejkompisar för en veckas brädåkning. Fantastiskt roligt och jag får energi för flera månader framåt. Resten av månaden roar vi oss med häng på Trädgårdsföreningen, födelsedagsfest och lite shopping. Jag blir påkörd bakifrån, vilket sex månader senare visar sig vara döden för min bil. Micke åker till Kiruna en vecka och det börjar bli vår.
Soligt i BadGastein
Lite lekplatshäng hinner vi också med
April börjar med strålande solsken och kalla vindar. Jag klättrar ute med Chris medan Sim är på Grimmered. Simone fyller år, vi misslyckas med att fixa kalas utan kör lite presenter hemma och hos mina föräldrar. Maria, David och Tuva kommer och hälsar på och stannar över helgen. Vi har det fantastiskt roligt. Sen åker Micke iväg till Sarek för att vara borta typ fyra veckor. Jag och Simone roar oss bra med gäster, besök, joggingturer och en resa till Kraków. Och jag klipper håret kort igen.
Tuva och Simone och Mumin
Kraków
Maj börjar med Hanami i Botaniska och månadens varmaste dag. Jag springer vårruset med några kollegor (en svinkall dag). Vi bokar en långhelg till Berlin, utan Simone. Vi springer i Delsjön, käkar våfflor och hälsar på Carolina, Roger och Alice. Vi spenderar en jätterolig dag i Åkulla på lammsafari, det blir varmare och varmare och vi (Simone) badar både i Delsjön och i havet. Annars går vi lite på museum, träffar kompisar, hänger på Grimmered och har det allmänt bra. En riktigt nice månad. 
1:a Maj i Botaniska
Fisken och Apan. Alltid mycket populär
På lammsafari
I Juni äter vi trevliga helgfrukostar, åker på utflykt till Vrångö, vi klättrar en heldag med Chris och sen åker jag och Micke en långhelg till Berlin. Det är en fantastisk stad och vi älskar varje ögonblick. Vi har fortfarande insomningsprobelm (eller Sim har iallafall). Micke och Simone åker till Malmö och till Lysekil medans jag stannar hemma. Micke åker till Kiruna och Simone har sommaravslutning på dagis. Vi firar midsommar på Grimmered och jag blir sjuk igen. Och avslutar månaden med ett jätteroligt ridläger. 
Berlin lööv
Yay! Dagisavslutning
 Juli börjar med en biodejt. Jag och Micke ser Prometheus. Rätt så dålig om än snyggt gjord. Vi spenderar en dag på Åstol med Carolina, Roger och Alice. Mycket trevligt även om Simone blir sjuk i feber under dagen. Vi hänger lite i Trädgårdsföreningen med Ewa och Sammi och åker sen på semester till Sopot. Vi är två veckor i Sopot. En vecka för oss själva och andra veckan så kommer Maria, David, Tuva samt Anna och Therese. Vi har det väldigt trevligt fast det tyvärr regnar mest hela tiden. Micke åker hem en dag tidigare för att åka på fiskeresa. Jag och Simone är en dag hemma och åker sedan till Skagen med Carolina och Alice. Vi har fantastiskt väder och badar i havet för första gången. 
Middag på Åstol 
Halvfint väder i Sopot 
Simone och Tuva blev bra vänner 
Alice jag och Simone i Skagen
Augsti handlar mycket om att förbereda mig mentalt för min Short Term Assignment. Jag jobbar mycket med överlämning av avslutning och känner mig rätt stressad och nervös nästan hela månaden. Men vi hinner ändå med lite häng på Grimmered, ett besök på Liseberg med Anna och Therese, jag åt väldigt många croissanter, pappa monterade ett nytt handfat i vårat badrum och vi träffade mycket folk allmänhet.
Promenad på stan 
Åka karusell 
En av många
 3:e September åker jag till Warszawa. Sjukt nervös innan men det gick bättre än väntat. Efter en vecka i Warszawa då jag knappt hinner packa upp mina grejer åker vi på review till Bergamo. En vecka där och sen kommer Micke och Simone och hälsar på. Fantastiskt roligt. Vi åker till Sirmione för en sommarlångweekend och jag blir mycket ledsen när de flyger hem igen efter en vecka. Tillbaka i Warszawa träffar jag Ola, pappas kusin för första gången sen jag var fem och i slutet av månaden kommer Micke och Simone igen. Happy times!
Min lägenhet i Warszawa. Mammas domu som Sim kallade den. 
Slott i Sirmione
Bergamo från ovan

Warszawa igen
Oktober börjar med Micke och Simone fortfarande i Warszawa. Det är vackert höstväder och vi har det mycket roligt. Sen åker de hem och jag åker en vecka till Tyskland. Mycket jobb och rätt så tröttnande. Men roligt också. I mitten av Oktober kommer Micke och Sim tillbaka. De har en försenade flygresa och landar på "fel" flygplats. Vi hade några vackra dagar i Warszawa och sen åkte vi en helg till Kraków för mormors födelsedag. Trevligt, roligt och jobbigt. Dagen som Simone och Micke ska flyga hem börjar det snöa. Och fortsätter och fortsätter snöa. Det slutar med att deras flyg blir inställt och de får tillbringa en jobbig natt på flygplatsen och några timmar på hotell.
Simone, jag och mormor på väg till Rynek
Utsikt från balkongen i Warszawa

Hela familjen samlad 
Och sen snöade det
November börjar med en lång lång flygresa till Curitiba i Brasilien. Första dagarna där väldigt ensamt och lite scary men sen väldigt trevligt och på slutet ingen lust att resa vidare. Efter tio dagar dock fick jag göra det. Ytterligare en väldigt lång flygresa till Toronto. Två dagar i Toronto och en lite kortare resa till Greensboro, USA. En håla med taskig mat. Men roligt att besöka huvudkontoret. Tillbaka i Toronto spenderade jag en helg med mammas barndomskompis Eva. Vi besökte Niagra, shoppade massa kläder till Simone och hade det väldigt trevligt. En ensam lunch i CN Tower och sen dags att flyga hem. Nästan en hel månad utan Simone.
Kokosnöt i Curitiba
Solnedgång i Toronto
Niagara
Och i slutet av månade var äntligen flocken samlad igen
December, jag är fortfarande i Warszawa men börjar längta hem. Som tur är Micke och Simone hos mig nästan två veckor. Jag är ledig en vecka från jobbet och vi hänger mycket tillsammans. Det är snö och väldigt kallt. Den tionde åker de hem till Göteborg och jag åker en sväng till Kraków för att hälsa på mormor. Mycket roligt och avslappnat denna gången. Tillbaka i Göteborg den 14 December. efter nästan hundra dagar borta. Mycket mycket skönt. Jag skriver på kontrakt på mitt nya jobb. Simone blir förkyld och vi firar jul på Grimmered. Resten av tiden består mestadels av slappande och lägenhetsfix. Nyår firas av hos Ewa med hummermiddag och en Simone som är vaken till tre på natten. Och glad hela tiden.
Kallt och snöigt i Warszawa
Mormor 
Julklappar!
Mmm. Mycket mycket god. 

1 kommentar:

Anonym sa...

En lycklig och intressant år, hoppas att 2013 blir också lycklig och bra för alla. Gott Nytt År: Kramar och pussar mamma