måndag 7 januari 2013

mer konkret

jag inser att jag tycker det är roligt att ha lite mer konkreta mål på året som ligger framför en. Då kan jag gå tillbaka och göra en liten avstämning och se hur väl jag uppfyller dem. Och som ekonom gillar jag givetvis bokslut och avstämningar.
Och eftersom förra året har varit så väldans bra år känns det lite svårt att toppa det. Men jag tänker att det är dags att ge lite tillbaka. Till sig själv, till sin omgivning, till miljön och världen.

Så here goes:
  • Totalt klädshoppingstop fram till Juni (möjligtvis bortsett en klänning för bröllop i Maj) och sen bara sparsam "det här är verkligen något jag vill ha/behöver" shopping. Undantag är nödvändigheter som strumpor, underkläder osv. Och det är tillåtet att go wild second hand. Anledningen till detta är: 1) jag har shoppat kläder och skor för runt 31 000 under förra året. Tänk vilka roliga resor jag hade kunnat göra för de pengarna. 2) jag har massa kläder i min garderob. Som jag inte använder. Dags att ta fram strykjärnet och gräva i garderoben. Eller ge bort de kläder som bara ligger där. 3) jag vill se ifall jag kan hålla mig.
  • Börja springträna mer strukturerat med lite delmål på vägen. Göteborgsvarvet? Lidingöloppet? Och hålla mig till rutinerna. Främsta anledningen är att jag verkligen verkligen mår dåligt psykiskt av att inte träna. Och det går ut över alla i min omgivning.
  • Hitta en bra bondgård med glada djur, besöka den, spana in att allting ser bra ut och börja köpa kött enbart därifrån. Äta mer fisk som Micke fångar och mer vilt. Anledningen är att jag känner mer och mer att det inte är ok att köpa djur som verkligen har lidit, utnyttjats, plågats, pumpats fulla av mediciner, förstör miljön och mycket mer bara för att jag ska få billigt kött på min tallrik.
  • Och sen stående från förra året. Försöka njuta av livet. I vardagen, på helgerna, på resor, hemma. Göra roliga saker som gör mig glad med människor som gör mig glad. Bio, böcker, laga/äta god mat, resor, lite saker på egen hand och många saker tillsammans.



3 kommentarer:

Anonym sa...

Här kommer länken där kan du börja och jag hänger gärna med http://www.arnaskott.se/default.asp

Kläder hm..... per vecka blir det 645 SEK, ingår Sim i utgiften? Det är inte så mycket eller?

Innerst inne gillar du inte springa, hitta på en annan grej (kajak, simning eller judo). Love mamma

scarecrow sa...

Bra idé på gård. Den ser trevlig ut. Vi kanske kan boka in ett datum att åka dit och kolla. Bra att dela, vi har inte så stor frys.
Tycker det är rätt mycket pengar på kläder. Sim ingår inte, hon har eget konto =) 600 på en vecka låter inte så farligt. Men 30000 på ett år. Det är en resa till Brasilien för hela familjen.
Du kan ha rätt om springning. Jag gillar tanken på att springa. Att det är enkelt att bara gå utanför dörren utan att boka några tider. Men än så länge har jag svårt att hitta det där braiga flowet. Hade gärna börjat med Judo eller liknande, men svårt med fasta tider efter jobbet.
Prioriteringar prioriteringar.
Pussar A

Mikael sa...

Är fruktansvärt dålig på att vara med och driva matfrågan men håller med till 100%. Det är lätt att snacka...

tycker inte du har slösat men 30000 kan man ha till mycket. Men det krävs nästan att du lägger undan 645kr/veckan för att märka skillnaden. Annars smyger pengarna lätt iväg på annat.

Jag tror att alla kan springa men jag tror inte att alla gillar den monotona typen av träning. Fysiskt är nog alla lämpade att springa, mentalt å andra sidan så gillar vi alla olika saker. Varför inte skaka liv i klättringen igen och det kontaktnätet? det ligger nära och är öppet länge (på sommaren är naturen öppen dygnet runt). Och får du inte med dig någon vid vissa tillfällen så kan du alltid bouldra just då. Jag tror du gillar den typen av träning som kräver mycket fokus. Och det gör löpning bara när man springer i svår terräng eller orienterar samtidigt. Annars är det ett skönt sätt att slappna av mentalt tycker jag...