tisdag 29 januari 2013

läst lite

inte mycket händer här på bloggen. Men inte mycket händer i mitt rafflande liv heller. Jag har tillbringat helgen sjuk. Jag har varit hos tandläkaren och blivit femtusen pengar fattigare. Och jag har läst ut en bok. That's all senaste veckan.
Så i brist på bättre kommer en liten recension.

Bok jag har läst: Monster av Micael Dahlén.
Micael Dahlén är professor i ekonomi  vid Handelshögskolan i Stockholm. Han har skrivit ett gäng böcker, varav en av dem är Monster.

Monster är uppbygd på fem intervjuer eller porträtt av fem olika mördare. Micael Dahléns första syfte med boken är att ta reda på varför människor flockas kring mördare. Varför dessa får mängder av beundrarbrev, varför kvinnor vill gifta sig med dem trots att de har begått hemska brott.

Micael skriver först att han känner äckel över dessa människor, över deras brott och handlingar. Men hans äckel verkar rätt snabbt övergå till fascination och en typ av beundrande.

Den initiala frågan varför människor fascineras av seriemördare, varför de får beundrarklubbar, tjänar pengar på att berätta sina historier besvaras lite i förbigående med att det är därför att de är en typ av "övermänniskor" som har vågat korsa gränsen. Att vi alla beundrar dem egentligen. Att de tillhör toppskiktet och de är de som är de genetiska överlevarna i "survival of the fittest".

Jag tvivlar. Jag förstår fascinationen av mänskligt mörker, av ondska och extrema handlingar. Men jag skulle nog inte blanda ihop det med beundran av mördaren som en typ av övermänniska.

Och att beskriva dem som monster är grovt förenklat. De är människor, som har gjort fruktansvärda saker. Det är stor skillnad.

Det skulle kunna vara en tankeväckande bok. Men jag tycker den saknar djup. De fem mördarna konfronteras aldrig med frågan om skuld och förlåtelse. De får fortsätta spela sina roller. Både som avskydda och ikoniserade. Deras mord och liv är verkliga Men läses som fiktion.

Inga kommentarer: