torsdag 1 januari 2015

2014; en recap

2014 har varit ett väldigt trögt bloggår. Jag har nog skrivit en tredjedel av inlägg mot vad jag har brukat göra föregående år. Men så är det ibland.
Men trots detta måste jag ju fortsätta traditionen av en årssammanställning.

Så here goes:

Januari var jag och Simone ensamma hemma mycket då Micke tillbringade två veckor på raken i Kiruna. Det var kallt och snöigt och Simone åkte kälke första gången. Annars kom vår nya superbekväma säng. Och Simone sov ensam i sitt rum för första gången i sitt liv.
Jag och Simone bodde på Grimmered några dagar. Vi åkte till Amundön


Och till Fiskebäck

Februari började med en magsjukeepidemi för hela familjen. Inte så roligt. Nåt som var roligt däremot var att vi åkte till Hemsedal för att åka skidor. Fantastiskt kul, även om det inte blev så mycket åkt för min del, då det var mest häng i barnbacken. Vi bråkade mycket med Simone gällande kläder. Hon tyckte klänning och linne (mitt i vintern) vi tyckte nej. Idag kan jag knappt förstå varför vi lade så mycket energi på de bråken.
Jag fyllde 36 och såg ut så här

Simone var väldigt skeptisk till skidor först. Sen kunde hon nästan åka själv.
 
Mars börjar med många sjukdomar. Jag är sjuk, Simone är sjuk, Micke är bortrest. En jobbig period. Även här bråkar vi mycket om kläder. En dag nästan helt spontant råkar vi köpa en lägenhet. Efter några slentrianvisningar går jag på en som känns rätt. Vi lägger bud. Och får lägenheten. Mitt i lägenhetsstöket åker vi en helg till Stockholm. Mest för att Micke jobbar där några dagar och vi hakar på. Mycket roligt med hotell och häng hos Maria och Davis. Annars börjar vi packa och visningsstäda. Sjukt jobbigt. Ännu jobbigare att till första visningen kommer exakt ingen.
Simone och Tuva leker mycket bra tillsammans

Lägenheten sylad för dyra pengar
April ännu ingen lägenhet såld. Jag känner mig som att allting går fel. Vi kan inte packa. Vi kan inte flytta. Vi kan inte börja fixa nåt i den nya lägenheten. Allt ligger på is. Simone fyller år och vi har vuxenkalas (till Simones stora besvikelse). Vi är hemma över påsk, träffar Maria och David och Tuva igen. Och packar lite till. Våren börjar långsamt komma. I slutet på April firar vi först Dags femtiofödelsedag på Styrsö. Varmt och somrigt och roligt. Dagen efter åker jag till Warszawa på jobb och därifrån tar jag en tur till Kraków för att hälsa på mormor
Fortfarande för kallt för att äta utomhus

Fyra år nu
Finmiddag på gammalt hotell
Vi träffar Alice, Carolina och Roger i Botaniska
Och jag hänger lite med mormor
Maj börjar vi måla den nya lägenheten. Det är ett väldigt körande med färg, material och grejer hela tiden. Micke har vid den här tiden blivit sjukskriven för utmattningsdepression och jag får dra stora delar va lasset själv. Så det blir en hel del grejer. Vi går och klättrar, tränar inför Göteborgsvarvet, springer Göteborgsvarvet, grejar med lägenheten och känner oss allt mer desperata. Sen åker vi till Kanada för bröllop.
Simone och Rosalinn var mycket bra på klätterväggarna

Micke gjorde ett premiärdopp. Simone doppade en premiärtå
Juni, en mycket händelserik månad. Slutet på Maj och början på Juni spenderades i Kanada. En mycket rolig resa med bröllop i Ottawa, häng med kusiner, sysslingar och diverse andra släktingar. Micke spontansprang Ottawa Half Marathon och vi var rätt trötta. Sen roadtrip österut med valsafari, besök i Quebec City och allmänt turistande. Mycket mycket roligt. Hemma i mitten av Juni. Vi firade midsommar, Micke åkte till Stockholm. Jag ordnade ytterligare två visningar utan lycka. Vi bestämde oss ändå för att flytta, utan att ha sålt. Men, veckan efter flytten. 24 Juni, lyckades vi äntligen få lägenheten såld. Efter tre månaders kämpande. En utbrändhet. Tonvis med onödiga blombuketter och stress. Äntligen var det dags att titta framåt.
Simone var en skeptisk blomsterflicka

Jag hade fått låna Ewas mycket vackra klänning 


Vi åkte till kylan på valsafari. Och jaaa, vi såg valar
 


Sen åkte vi till North Hately för lite slappning

väl hemma firade vi midsommar på Grimmered. Och sålde lägenheten
Juli ägnas åt att bo in sig i lägenheten. Jag älskar den mer och mer för varje dag. Det är fint väder i Göteborg och jag jobbar. Några dagar jobb i Warwick, England. Mycket fint ställe.
Shakespeares stad.
Augusti blev en händelserik månad. Jag hade två veckor semester. Dessa spenderade vi i Nordnorge. Först Tromsö med Christoffer Jespersen sen Kirkenes med Kristoffer, Mickes kompis. Det var en spännande och intressant resa. Om en kanske inte så utvilande. Väl hemma så spontanköpte (typ) vi en hund. Och jag, Simone och mamma åkte till Kraków.
Koncentration i Tromsö

Mycket fint

Vi hängde vid Barents hav
som sagt, dramatiskt

Vår nya hund

Krakow var varmt och somrigt, äntligen

Mormor följde med på promenad ett par gånger
September var en riktigt bra månad. Vi hämtade hunden, vädret ändrades till somrigt och vi var ute i skogen och promenerade alla tre mycket mer än jag kände att vi hade gjort nånsin förut. Micke började må mycket bättre, vi firade femårig bröllopsdag på Thörnströms. Och jag var oerhört nöjd med att gå ut och promenera före jobbet. Även om innebar lite stress också.
Fantastisk god mat

Vattenlek på Grimmered

Vi upptäckte Rådasjön

och var glada över att ha en liten trädgård
Oktober börjar med brittsommar. Jag åker motorcykel till kontoret nästan varje dag. Och promenerar mycket med hunden. Tycker att livskvaliteten har ökat väldigt mycket. Vi är sociala hos Carolina och Roger, Anna och Therese och på Grimmered. Vi åker på skördefest på Tjolöholm och känner oss allmänt nöjda med livet. Tills slutet på månaden då det börjar hällregna och vägrar sluta.
Det är väldigt vackra dagar

Simone rider för första gången

och vi  har en trevlig hummermiddag på Grimmered
November är en rätt deprimerande månad. Det regnar mest hela tiden och är nästan infernaliskt mörkt. Simone klagar på att hon inte sett solen på flera år och jag håller med henne. Hundpromenaderna gör att vi får lite dagsljus i alla fall. Halloween som vi firar med Ewa och Sammi visar sig bli en av de få ljuspunkterna i November. Och hunden växer.
Delsjön har blivit som ett andra hem.
December sista månaden. Allt är blött och kallt mest hela tiden. Vi börjar jobba lite på bokhyllan och jag märker att jag knappt fotar eller bloggar längre. Känns mycket tråkigt. Pappa fyller år och vi firar på Grimmered. Julen har vi hemma hos oss och även nyårsfesten. Efteråt är jag så trött så att en vecka till semester känns fantastiskt. Vi avslutar bokhyllan dagen innan julafton och jag är supernöjd.  Det har varit ett händelserikt år med mycket roligheter och en hel del jobbigheter. Jag känner mig beredd att gå vidare.
Pappa fyllde år


Julafton på Sankt Sigfrid

Jultomten och hjälpredan

Preciiiis vad jag önskade mig

Sen åkte vi för en till julafton med Mickes föräldrar
Och det kom äntligen lite snö (som smälte bort tre dagar senare)




Inga kommentarer: