lördag 3 november 2007

avslutad bok


Precis avslutad Jens Lapidus Snabba Cash. I början var jag rätt så skeptisk till boken. Det var lite för mycket staplande av namn på varandra, lite för mycket heder och hårdkokta juggar. Men allt eftersom jag vande mig vid den blandade jargongen i boken, Jens Lapidus blandar rinkebysvenska med hur bratsen pratar kring Stureplan med fiktiva rättegångsprotokoll, upptäckte jag att både språket och dialogerna är mycket bra. Boken känns realistisk och levande även om jag ibland får känslan av lite för mycket pedagogik över hur den organiserade brottsligheten i Stockholm funkar. Författaran verkar insatt och berättelsen autentiskt. Det är en bild av Sverige som anas i medierna, men som vi inte riktigt vill kännas vid och som hårdkokt deckare i Stockholmsmiljö är det definitivt en bok jag tycker är värd att läsa.

Påbörjad bok:
Stuart MacBride; Cold granite. Även detta en deckare.

Inga kommentarer: