torsdag 24 maj 2012

det där med att det är nyttigt att ha tråkigt verkar inte stämma på tvååringar

Sim har lite ögoninflammation så jag bokade en läkartid igår för att kolla upp det. Tiden var runt halv elva så vi var tvungna att häga hemma tills dess. Och det där med att vara inomhus medan ens förälder gör annat hör inte till Simones favoritsysselsättningar. Hon höll bokstavligt talat på att krypa på väggarna. Hon stod vid ytterdörren bankandes med knytnävarna skrikandes "GÅ UT, GÅ UT! ÖPPNA DÖLLEN!!" Och sen när vi väl gick ut var det till en tråkig läkare. För att sedan gå hem igen och göra andra tråkiga saker. Ja ja, jag antar att man inte kan ha roligt jämt.

Men faktiskt. Dagis är så  mycket mer än en förvaringsplats för barn som vissa säger. Jag lyckas iallafall inte på egen hand stimulera Simone såpass mycket på dagarna som de gör på dagis. Där sjunger de, dansar, bygger med lera, målar, lär sig massa saker. Hur bra som helst.

På kvällen däremot, då var Simone nöjd. Då cyklade vi ner till Ewa och Tyton och katten Mymla. Vi köpte Indisk mat, åt ute, hängde på lekplats och förundrades över medelhavsvärmen i Göteborg. Ingen av oss tror att den kan vara sann. Hur skönt som helst. Vi hade så trevligt att jag inte tog mig för att cykla hem förren klockan nio. Så det blev ännu en sen läggning.
Inte för att någon klagade.

Inga kommentarer: