tisdag 8 maj 2012

leksaker

för länge sedan bläddrade jag i en bok om barn. Jag kommer inte ihåg så värst mycket av vad som stod i den. Men en sak tänkte jag att "det ska jag komma ihåg tills jag får barn". Och det handlar om leksaker.
I stort så var det några tips.
  • Antalet leksaker som barnet har bör minskas med massor. Typ lägga alla leksaker i hög och sen ta bort hälften. Och sen hälften igen. Och kanske återigen. Varför? Jo för att för många leksaker skapar en känsla av överväldigande och stress. Och jag tänker på mig själv och hur mycket bättre jag trivs med ett städat skrivbord...
  • Organisera rummet så barnet ser bara ett fåtal leksaker åt gången. Resulterar i en lugnare och mer fokuserad lek. Då barnet inte känner att det måst leka med 17 saker samtidigt.
  • Minska antalet böcker i rummet. Samma princip som ovan. Leder till mer fokuserad läsning. Och inte som Simone mest gör, drar ner böckerna från bokhyllan och slänger dem omkring sig.
  • Ha bara en leksak av varje sort. Boken påpekade att även om man älskar en viss typ av leksaker som till exempel bilar (eller mumintroll) så blir man inte lyckligare om man har femton stycken jämfört med bara en eller två. Snarare om man har många så tappar de snabbt sitt värde.
  • Resten av leksakerna kan man lägga undan och rotera med de befintliga så de alltid är spännande. 
Jag tycker nog det är strålande bra råd. Med viss reservation om man skulle vilja leka zoo eller liknande så tror jag nog det bara hjälper kreativiteten och lekförmågan. Tror nog jag ska rensa en hel del i Simones rum. Så får vi se om det blir nån skillnad på sättet hon leker.

Inga kommentarer: