tisdag 25 september 2012

senaste lästa bok

har läst ut Fifty Shades of Grey. Och ja... Vad ska jag säga.

Handlingen: Erotisk roman skriven av E.L James. Den unga oskuldsfulla Anastasia Steel möter den hemlighetsfulla och stormrika Christian Grey. Åtrå uppstår. Och efteråt så handlar det mest om ridspön, smisk och multipla orgasmer. Eftersom Christian är mestadels intresserad av S&M. Ja, det finns lite annat också men man får verkligen bläddra sig fram.

Om jag gillar den? Tveksamt. Ok, först är den lite rolig, och man vill veta vad som händer. Och det är lite humor mellan huvudpersonerna. Och så är den rätt het. Åtminstånde de första tre fyra gångerna. Sen kanske också. Men då hade iallafall jag redan tröttnat.

Och sen språket. Extremt uselt faktiskt. Så uselt att jag inte riktig förstår hur E.L James lyckades sälja över 15 miljoner böcker.
Störande saker 1: Anastasia har en konstant inre krig med sitt "subconcious" som hela tiden svimmar och sätter på sig halvmåneformade glasögon och sin "inner goddess" som ofta plutar med munnen och hejar på med pon pons. Och konstant inre krig menar jag minst en gång per sida. Jag skojar inte.
Störande sak 2: De inre dialogerna går ungefär så här "Holy hell his hot. Oh your mine, Gosh what shall I do? Darn his mad"
Störande sak 3 and counting: Kvinnosynen, klyschorna, förutsägbarheten, det faktum att Christina egentligen är ett svin. Men det att han är rik och hade taskig barndom gör det ok.

Måste finnas bättre sexiga böcker än den här.
(Jag säger bara Mammutjägarna)

1 kommentar:

Mikael sa...

Sex säljer, till och med brittisk sådant...